Kan skip selges på nett?

Kan skip selges på nett?

  • GCE Blue Maritime Cluster

GCE Blue Maritime og det digitale byrået Racer fra Ålesund avsluttet i mai prosjektet “Forskning på bruk av digitale kanaler i et internasjonalt maritimt marked”. Målet var å finne ut hvordan den maritime klyngen mest mulig effektivt kunne tilnærme seg sitt marked nasjonalt og internasjonalt gjennom digital markedsføring. I vår nye seminarserie What’s New ble prosjektet presentert for et stort antall deltakere fra klyngen.

I prosjektet som ble gjort i samarbeid Innovasjon Norge, Ulstein Group, Metizoft og Uptime International hamstret de big data fra internasjonale, digitale plattformer som Google og Facebook, og målrettet tilpasset innhold mot de forskjellige maritime selskapenes målgrupper.

Svært spennende resultater
Prosjektleder Olav Sindre Kriken fra Racer var svært fornøyd med funnene i prosjektet. – Vi har samlet store mengder interessante data, og har mellom annet vist at man ved rett kombinasjon av datadreven markedsføring og godt innhold, kan få ulike kundegrupper internasjonalt til å utføre de ønskede handlinger som vi ville de skulle gjøre, sier Kriken.

Samme handlingsmønster i B2B som i B2C
Prosjektet viste også at man kan generere kundeemner til en brøkdel av kostnaden med tradisjonell markedsføring, som ofte inkluderer stand på messer, annonser i magasin, og andre medier hvor man ikke har samme muligheten til hverken segmentering, kontroll på kostnader eller mulighet til å gjøre hyppige endringer og optimaliseringer etterhvert. I tillegg viste handlingsmønsteret i B2B-markedet i det maritime klyngen seg å være svært likt handlingsmønster som i vanlig B2C-markedsføring.

Frank Støyva Emblem i GCE Blue Maritime Cluster er ikke i tvil om at arbeidet kan vise seg å bli viktig for industrien.

– Fra vårt ståsted er det viktigste å få ny kunnskap om dette området hvor det er gjort kvantesprang de siste årene. Det er nybrottsarbeid, og der skal vi være, sier han.