
En komplett maritim klynge
Stor verdiskaping

Mål
Økt hastighet i produktinnovasjon
Mål
Økt hastighet i prosess- og organisatoriske innovasjoner
ÅKP Blue Innovation Arena

En av de store satsingene til GCE Blue Maritime de siste årene har vært å bidra til å realisere fremtidens digitale innovasjonsarena på Campus Ålesund. Et test- og innovasjonssenter for utvikling av virtuelle prototyper, digitale tvillinger og simuleringsmodeller. Innovasjonsarenaen ble åpnet av næringsminister Monica Mæland i september.


GUNVOR ULSTEIN, CEO Ulstein Group
Hvordan har året vært for din bedrift?
Etter snart tre år i kontinuerlig omstilling, kan vi slå fast at omstilling tar tid og er kostbart. Ulstein Group har i løpet av 2017 lykkes med å få på plass noen svært viktige kontrakter innen RoPax og Cruise-segmentet, men situasjonen er fortsatt svært krevende, og vi er ikke ferdige med omstillingen.
Hva har vært den største utfordringen?
Utfordringen fremover blir å klare å kombinere kompetansen vi har med ny teknologi og benytte den i eksisterende og nye segment på best mulig måte. Digitalisering av maritim bransje foregår for fullt.
Hva blir viktig fremover?
ÅKP Blue Innovation Arena blir viktig for arbeidet med digitalisering i praksis. At ÅKP Blue Innovation Arena nå er på plass og vi kan drive virtuell prototyping og testing av nye produkter, bidrar til kjappere, rimeligere og sikrere innovasjoner, samtidig som det forenkler integrasjonen av produkter fra underleverandører. Vi håper at en i 2018 oppnår nasjonal finansiering på den katapulten som er etablert på arenaen i Ålesund.
Virtual prototyping
Virtuell prototyping er en programvarebasert utviklingsmetode som involverer modellering, simulering og visualisering av et produkt eller systems adferd under reell operasjon.
Etterhvert som produktkompleksiteten øker, vil fysiske prototyper bli flaskehalser i en vellykket produktlansering. Disse flaskehalsene gjør at verdensledende produsenter nå ser på virtuell prototyping og simuleringsbasert design som en mulighet til å sikre økt produktytelse og -kvalitet, til en brøkdel av tiden og kostnadene ved en konvensjonell bygg-og-test tilnærming.

OTC Møre 2017
Ocean Talent Camp Møre ble arrangert for femte gang i år. Over 2000 elever og studenter møtte rundt 30 bedrifter og organisasjoner fra havnæringene. Et bredt spekter av spennende karrieremuligheter ble presentert. Nytt av året var at vi utviklet en OTC app der vi kommuniserte med ungdommene. Det ble også for første gang brukt «Beacon-teknologi», såkalte nettvarder på standene for å sende meldinger til smarttelefonene til deltakerne.

Mål
Styrke de globale kunnskapskoblingene til verdensledende teknologi- og kunnskapsmiljøer

Fremtiden ligger i havrommet
Se utover
Verdens befolkning vokser raskt og det skaper behov for mer mat, energi og mineraler. Hvordan vi skal sikre oss tilstrekkelig tilgang på disse knapphetsgodene, er vår tids største utfordring. Vi i BLUE Maritime Cluster er sikre på at mange svar finnes i havrommet.
70 prosent av jordens overfalte er dekket av hav og 90 prosent av havrommet er fortsatt uutforsket. Trolig er det bare fantasien som setter grenser for hva «det blå» kan gi oss. Vi skal derfor bruke all vår maritime kompetanse opparbeidet gjennom generasjoner, til å fravriste havrommet for sine hemmeligheter.
Havrommes mat, energi og mineraler er ikke bare viktig for verden. Det er også nøkkelen til omstilling og bærekraft i Norge.
Mål
Styrke nasjonale kunnskapskoblinger mot forskningsmiljøer, klynger og maritime bedrifter


BJØRN HALFDAN LEINE, Daglig leder, Brattvaag Electro AS
Hvordan har året 2017 vært?
2017 har vært et utfordrende år med utsettelser av flere større prosjekter. Dette har ført til utfordringer med utnyttelse av tilgjengelig personell og redusert omsetning. Vi har derimot jobbet hardt innenfor nye markedssegment og ser nå resultat av dette, da vi er aktuell leverandør til flere nye prosjekter innenfor både maritime, landinstallasjon og automasjon.
Hva har vært den største positive opplevelsen?
Markedet er i stor endring, noe som fører til omstrukturering, nytenkning og nye muligheter. Vi er i ferd med å etablere oss som leverandør innenfor flere nye segmenter og kunder.
Hvordan er fremtidsutsiktene for din bedrift?
Vi har mye spennende på gang og vi ser for oss at 2018 og 2019 vil gi økt aktivitet, men med fortsatt stor priskonkurranse. Vi har sikret oss flere prosjekter som gir oss den nødvendige grunnaktiviteten for både 2018 og 2019.
Hvordan ser dere utviklingen i den maritime klynga fremover?
Det vil fortsatt være betydelige utfordringer innenfor den maritime klyngen de kommende to årene. Vi ser endringer i eierstruktur, der vi dessverre ser at flere bedrifter blir overtatt/flyttet ut av regionen og den lokale forankringen forsvinner. Dette resulterer i mindre aktivitet i regionen og ikke minst redusert samspill mellom flere aktører for utviklingen av næringen. Det positive er at noen flere gründerbedrifter ser dagens lys. Det er derimot viktig at disse får nødvendig oppfølging, finansieringer og støtteordninger for å kunne skape nye arbeidsplasser innenfor nye næringssegmenter fremover.


DAVID FINK OG BENTE STORHAUG DAHL, Luminell AS
Hvordan har året 2017 vært?
Det har vært et godt går, der veksten fortsetter. En av våre største utfordringer har vært å håndtere veksten uten å miste den opprinnelige identiteten som skapte grunnlaget for Luminell. Identiteten er avgjørende for oss i tiden fremover. Vi tenker stort, men oppfører oss som små.
Hva har vært den største positive opplevelsen?
Lansering av RLX CX, et holdbart og kompakt LED flomlys til sone 1 og 21, som gir nye muligheter mot segmenter som trenger eksplosjonssikre produkter. Ut over det har det vært spennende å jobbe i team med Colorlight AB i Sverige, som for et år siden ble et datterselskap til Luminell AS.
Hvordan er fremtidsutsiktene for din bedrift?
Det er et veldig stort potensial for vekst. Vi har en sterk drivkraft for å hjelpe kundene med gode lysløsninger, og det er fortsatt veldig mange der ut som vi kan hjelpe.
Hvordan ser dere utviklingen i den maritime klynga fremover?
Vi opplever økt optimisme og aktivitet. Man har åpnet øynene for den nødvendige omstillingen og tilpasningen til nye markeder. I Luminell har vi et ordtak som vi bruker både for de små og store utfordringer, som nok er relevant for flere av oss: «Face reality and take action!»
Mål
Skape globale SMB vinnere
